קארונה, סדנאות ומצרים לאורחות חיים בריאות

צרו קשר: 052-5613246 | קארונה ירון | קיבוץ בית קשת

אבותינו האמיתיים - אבות המזון

לאורך השנים, כשאני עובדת בהנחיית קבוצות לניקוי גוף ותזונה בריאה, נאמרת האמירה: "אנחנו מדברים על גלוטן, אנטיאוקסידנטים, אומגה 3 ואני עדיין לא יודע/ת מה זה בדיוק חלבונים ופחמימות...." הרי כולנו כבר שכחנו את שיעורי הביולוגיה בבית הספר, התעמקנו בסוגיות אופנתיות בתזונה, ושכחנו להבין את אבותינו- אבות המזון. אז הנה הם לפניכם בלבוש קל ומודרני עם הארות מה בריא ולא בריא בכל בית אב.

פחמימות: שרשרות סוכרים
מהוות את חומר הדלק לעבודת הגוף. ככל ששרשרת הסוכרים מורכבת,כך הפרוק והספיגה שלה איטי ומתון והשינויים ברמות הסוכר בדם קטנים. פחמימות פשוטות מתפרקות במהרה ומקפיצות את רמות הסוכר בדם ובעקבותיו את כל איזון גוף-נפש מהר מדי וגבוה מדי. יש להמנע מהן באופן מוחלט: סוכר לבן, סוכר חום צבוע, קמח חיטה לבן, אורז לבן מהסוגים שאינם בסמטי, דבש מחומם,סילאן עם תוספת סוכר, סירופ תירס, סוכר סלק, סירופ אורז, סירופ מייפל שאינו אורגני, אגבה מחוממים(שאינם RAW). לגבי אורז לבן: להפחית עד כמה שניתן, הוא סוכר פשוט אך עדיף על קמח לבן כי הוא ללא גלוטן. רוב האנשים רגישים לגלוטן בעיקר בחיטה.
פחמימות מורכבות מומלצות: דגנים מלאים (פרט לחיטה), ירקות שורש, גם בעלים ירוקים ואגוזים יש פחמימות מורכבות. ממתיקים מומלצים בכמויות קטנות: דבש לא מחומם, סילאן טבעי, אגבה RAW ומייפל אורגני, פנלה ומולסה שהן קנה הסוכר המלא, סוכר קוקוס, פירות בקליפתם. הממתיק היחיד שלא צריך להגביל בכמות הוא חליטת עלי סטיוויה.
פירות הן דו סוכר מיוחד שהתפרקותו איטית תודות לסיבים השלמים בתאי הפרי, בעיקר בקליפתו, והם שופעים ויטמינים, נוגדי חמצון ונוטריינטים אחרים.
צרופי מזון: עם ירקות ועם חלבונים מן הצומח: אצות, נבטים, קטניות, טופו, לא עם חלבונים מן החי! פחמימות מתעכלות במיצי עיכול בסיסיים, וחלבונים מן החי במיצי עיכול חומציים והסתירה ביניהם מפריעה לעיכול שלם. גלוקוז שנצמד לחלבון מן החי מהווה חומר רעיל לגוף.

חלבונים: שרשרות חומצות אמינו
מהווים את חומר הבנייה של תאי הגוף. בניגוד לדעה הרווחת שאנו זקוקוים לחלבונים רבים, אנו סובלים מיתר חלבון ושקיעת חלבונים ברקמות. הגוף יודע לייצר חלבון שלם ממגוון חומצות אמינו שמתקבלות בארוחות שונות והבהלה לחלבון מיותרת.
במידה ואוכלים בשר, עוף, דגים, מוצרי חלב וביצים, יש לאכול אותם עם ירקות ולא עם פחמימות. חומצת אמינו שגלוקוז נדבק בה היא חומר רעיל לגוף. חלבונים מן החי כדאי לצרוך מתקנים: "חי בריא" "אורגני" כדי להבטיח שהחיה לא עברה סבל והרעלה בחייה ובמותה.
חלבונים משתנים בטמפרטורה של 42 מעלות ולכן יש להקפיד על צריכה של חלבון חי.
חלבונים שלמים בעולם הצומח: עלים ירוקים, נבטים, אצות, קטניות, אגוזים, פולן דבורים, אוכמניות גוג'י, זרעים

שומנים: שרשרות חומצות שומן
אב המזון העשיר ביותר מבחינה אנרגטית, מספק אנרגיה לטווח ארוך ומתווך ספיגה של ויטמינים.
FAT THAT KILL FAT THAT HEAL. שמנים רגישים לחום ומשנים את צורתם בחימום. שמנים שמרחב הקשר בין חומצות השומן שלהם משתנה נקראים טראנס והם מסוכנים לבריאות האדם. שומן טראנס מצוי במזונות מתועשים ולא תמיד נקרא כך על התווית, ברוב המקרים ייקרא שומן צמחי מוקשה חלקית.
שומנים מעולם החי הינם שומנים רוויים ושומן מעולם הצומח הינם שומנים בלתי רויים, פרט לשמן קוקוס שהוא אומנם רווי אך בעל שרשרת חומצות שומן קצרה המתפרקת בקלות במערכת העיכול.
עלינו להקפיד שהשמנים שאנחנו צורכים נמצאים באיזון בין אומגה 3, 6,9 כמו למשל השמנים של זרעי הפשתן, ההמפ, הקצח והצ'יה.אגוזי המלך והברזיל. כל השמנים מן הפירות: אבוקדו, שקדים, זית, קוקוס, וקקאו בטוחים מבחינת רמות האומגה 6 שבהם וניתן להשתמש בהם ללא חשש. שמנים מזרעים: שומשום, חמניה, דלעת, זרעי ענבים, קנולה וכמובן בוטנים בכל צורותיהם עתירים מדי באומגה 6. עלינו, הישראלים, להזהר מהגזמה בטחינה כי בסומסום רמות האומגה 6 גבוהות מדי ורמות האומגה 3 נמוכות מדי.
צרופי מזון: בכמויות קטנות עם ירקות, פחמימות וחלבונים. השומנים יוצרים תחושת שובע לאורך זמן.

ויטמינים: חומרים שהגוף זקוק להם בצורות מזעריות לכל פעילות החיים
ישנם ויטמינים מסיסים במים וישנם ויטמינים מסיסים בשומן.
מזונות עשירים בויטמינים: פירות בעיקר אוכמניות, ירקות בעיקר עלים ירוקים, אצות ונבטים.
מכיוון שזמן העיכול של פירות הוא קצר יש לאוכלם על קיבה ריקה מאוכל. תפוח, לימון, אבוקדו ועגבנייה נחשבים לפירות היחידים שניתן לערבב עם מזון.
אין לצרף פירות חמוצים ומתוקים, ולאכול כל סוג בפני עצמו.
יש להפריד את משפחת המלונים משאר הפרות: מלון, אבטיח, פאפאיה
ויטמינים בתוספי מזון נמצאים לרוב בצורה מרוכזת מידי ומבודדים משאר מרכיבי הטבע הנדרשים לספיגתם.

מינרלים: יסודות ומלחים מהאדמה, מחצבים חסרי קלוריות
מינרלים חשובים להולכת הסיגנל החשמלי בין תא ותא והפיכת הגוף החי ליחידה אחת אורגנית. מינרלים חשובים בבניית שלד, שיניים, דם, חילוף חומרים, חיסון, וויסות הכמויות והלחצים של הנוזלים בגוף.
לאור העובדה שאדמות שעובדו חקלאית מזה עידנים מתדלדלות ממינרלים עולה הצורך לקבל מינרלים מירקות הגדלים באדמות מעושרות בקופוסט, וממזונות על שמגיעים מאזורי בר.
מזונות על עשירים במינרלים: קקאו, גוג'י, ארוניה, מאקי, עשב חיטה, מורינגה, אסאי, מאקה, רימון, צ'יה, קינואה, מלח הימאלאיה, כורכום, אלוורה, ועוד

אתם כאן: Home מאמרים אבותינו האמיתיים - אבות המזון
יעל פלס, בניית אתרים כל הזכויות שמורות לקארונה, סדנאות ומוצרים לאורחות חיים בריאות